Keresés ebben a blogban

2018. október 6., szombat

Új kitalálós verses kötet: KIAZAKI

Kattints ide!


          A kabátja gyapjúsuba, az étele paprikás,
           bőrszíjból van az ostora, s nem a szeme karikás.
           Nem kell neki erősítő, fafurulyán muzsikál,
           kollégája pulikutya, szót fogad neki a nyáj.
                                                                    Ki az?        


Ti szeretitek a találós kérdéseket? 

   Naná, hogy igen a válasz, ki ne szeretne játszani?! Én is mindig belementem, szerettem volna kitalálni a mókás feladványokat. De az a helyzet, hogy ez nekem nem igazán jött be. A legritkábban sikerült. Sző, fon, nem takács... Már eleve ezt a három szót sem értettem. A fon még csak csak oké, mert a lányok befonták a hajukat, meg a pék a kalácsot, de a sző, az már enyhén szólva nem volt világos. Takácsról is csak  annyit tudtam akkoriban, hogy az a Józsi haverom vezetékneve, aki a Zalka és a Kossuth utca sarkán lakott... NA DE MI KÖZE VAN EZEKNEK EGY PÓKHOZ ?!?!?
    Őszintén szólva gyanús nekem, hogy ezek a hagyományos (népi) találós kérdések sohasem is voltak arra valók, hogy a (kis)gyerek kitalálhassa, és sikerélménye legyen. Sokkal inkább arra, hogy leckéztessék velük, hogy "no, ecsém, jó pár tányér bablevest el kell még nyelned, mire ilyen csűrcsavarosan furfangos esze járású okos főnyött leszel, mind én..."

Kitalálós versikék

   Ennek a logikának pont a fordítja vezetett engem, amikor az első kitalálósokat elkezdtem farigcsálni. Legelső helyre a sikerélmény került: akkor működik jól a játék, ha rájön, aki hallgatja, hogy miről szól a vers. Nem adtam címet annak a 2 - 4 soros kis versikének, de úgy írtam le a jellemzőket sorba, hogy a kicsi ovisok is rájöhessenek: mi az, ami el van rejtve a sorok között. (Mint utóbb megtudtam, az óvónénik, tanítónénik a pedagógia program részeként is előszeretettel használják ezeket a köteteket, merthogy a kitalálós versek "kondicionálják a mentális lexikont" . Másrészt a jelzők és jellemezők megfogalmazása, használata terén; az állatok, növények, használati tárgyak, járművek, természeti jelenségek megismerése során. Remélhető, hogy az új kötettel sem lesz ez másként, a foglalkozások, sportolók, meseszereplők esetében sem.)

Miazami


Kattints ide!
   Az első kitalálós versikés kötetem, a "miazami" -  2007-ben, az Ünnepi Könyvhétre jelent meg, a Móra kiadónál. Nem tagadom, az a siker, ahogyan a könyvet a közönség fogadta, még engem is meglepett. Pár héttel a megjelenés után szóltak ismerőseim, hogy láttam-e, néztem-e mostanság a könyveladási sikerlistákat? Csak mert hogy ott van a tetején a "miazami"... És tényleg. A kötet hetekig vezette az eladási listákat. De nem egyszerűen a gyerekkönyvekét, hanem az összes könyv között, Paulo Coelho, Müller Péter meg a "Bögrés sütemények" társaságában tanyázott a TOP10-ben, a teljes nyár folyamán.


Miazmég

Kattints ide!
Azt gondolom, hogy ebben a sikerben nem kis szerepe volt Szalma Edit illusztrációinak, aki a  versikékhez nem egyszerűen bájos képeket festett,  mert vette a lapot (meg a fáradtságot), és a lazán mókás versikéket tovább gondolva, találó képi humorral gazdagította a kötetet. A páratlan fogyáseredmények hamar meggyőzték a kiadót, hogy érdemes ráduplázni. Viszonylag hamar érkezett is a következő kitalálós versikés könyv, a MIAZMÉG, melyben az előző kötet tapasztalatai alapján még több a játékosság, a megfejteni való versikék csalafintábbak. Természetesen, aki figyel, tutira rájön a címre, de akad, hogy csak az utolsó szó segít a pontos találathoz.

"Mi az izé az a zizi?"

A kritikus tömeg persze rögvest cukkolt is minket, szerzőt és kiadót azzal, hogy majd úgy járunk, mint a Die hard sorozat magyar címadói, hogy miféle címet tudunk majd kitalálni a "miazmég" után a következő kitalálósoknak: "mégmiazmégebb"? A vezércsel azonban az, hogy erről szó sem volt. A használati tárgyak, természeti jelenségek, növények és állatok után egy olyan gyűjtemény várt a megfelelő pillanatra, melyben emberek és meselények szerepelhetnek, melynek így a címe: KIAZAKI kell, hogy legyen. Ez a bizonyos megfelelő pillanat pedig 2018 őszén érkezett el...

Kiazaki

A sorozat harmadik darabjában különféle foglalkozásokról, sportolókról, meseszereplőkről szólnak a versikék. A képek talán még viccesebbek mint korábban, a versikék még találóbbak mint ezelőtt. Találhatók benne versek kézügyes, illetve szellemes dolgozókról, sportolókról, meseszereplőkről. Természetesen akad nagyon könnyű, és fejtörős is, nem különben olyan, aki alaposan feladja a leckét. Íme:




Annak pedig, aki szeretné beszerezni, elegendő IDE kattintania és rögvest meg is rendelheti.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése